![]() |
www.zpravy.aktualne.cz |
Patrząc na inne reklamy T-mobile, to skierowane są do dość prostego odbiorcy, więc zapewne ich specjaliści od reklamy i marketingu uznali, że stereotyp Polaka- złodzieja wszystkich rozbawi. Na pewno zapisała się w historii czeskich reklam i będzie się o niej wspominać w pracach licencjackich przez długie lata.
Poniżej przykład czeskiej reklamy, uważanej w sieci za jedną z głupszych:
Próbuje wyśmiewać stereotyp, że panienki lecą na facetów z dużymi samochodami... Reklama nie spotkała się z ciepłym przyjęciem, zwłaszcza, że pieniądze na nią pochodziły od podatników.
Do przyjrzenia się stereotypom w czeskich reklamach sprowokował mnie Oliver z Czechypopolsku, zamieszczając tę reklamę na forum dyskusyjnym.
W dyskusji okazało się, że dla większości Polaków filmik ten jest całkowicie niezrozumiały, do tego stopnia, że większość miała problemy z odpowiedzią, czy chodzi o bio festiwal, targi wegańskie czy randkę w ciemno. Po sprawdzeniu w google okazało się, że to festiwal filmowy. Co mają ogórki i marchewka do polskiego filmu nikt nie potrafił odpowiedzieć. Dość wąska (bo jednoosobowa) reprezentacja Czechów skomentowała, że reklama jest świetna, tylko Polacy jej nie rozumieją, a zrozumieliby, gdyby zamiast ogórków pojawiła się... husaria. Kluczem do zrozumienia tego spota jest informacja, iż Czesi uważają, że Polacy do kiszenia ogórków używają marchewki. Po rozebraniu tej reklamy na czynniki pierwsze, okazuje się, że odpowiada na czeski stereotyp Polaka, który nosi wąsy, kisi ogórki z marchewką i nie rozumie kobiet.
Dla mnie osobiście przykry jest stereotyp kobiety w tej reklamie. Znalazła już swojego wymarzonego faceta, który ją wyraźnie adoruje, razem nawet kiszą te ogórki z marchewką, ale jest jeden problem. Ona się w związku nudzi. Zamiast wytłumaczyć Polakowi z marchewką czego jej w życiu brakuje, Czeszka z ogórkiem obraża się, czyta SMS o bio-festiwalu i nie mówiąc mu ani słowa, wybiera się tam sama.
Trudno się więc potem dziwić, że jeśli kobiety nie komunikują z mężczyznami w tak prostych sprawach, to oni traktują je równie stereotypowo, jak niżej.
W 10 roczniku konkursu "Seksistowski prosiaczek" (sexistické prasátečko) pierwszą nagrodę publiczności dostała Moravská vinotéka (Wszystkie zdjęcia pochodzą ze strony Sexistické prasátečko).
Drugie, zaszczytne miejsce otrzymała reklama firmy przewozowej ze sloganem "Włóż, co tylko do mnie wejdzie":
Jury głosowało trochę inaczej, na I miejscu uplasowała się reklama Policji stołecznego miasta Pragi:
a zaraz za nią ogłoszenie Czeskiej Poczty o prowadzonych zatrudnieniach. Dowiedzieć się możemy, że dla kobiety praca na poczcie jest idealna, gdyż jest urozmaicona w systemie zmianowym, natomiast dla mężczyzny to szansa na szybki awans.
Wszystkim, których powyższe reklamy nie zachwyciły, polecamy poniższe pigułki. A tym, którym się podobały, zdecydowanie odradzamy oglądanie tego spota.
Ponieważ dziś rozpoczyna się 16 dniowa międzynarodowa kampania społeczna przeciwko przemocy wobec kobiet zachęcamy do refleksji jedną i drugą stronę. Jeśli kobiety chcą być traktowane jak mądre partnerki, to niech się tak zachowują, a nie chodzą same na festiwale filmowe. Bo zabierając chłopaka z marchewką z sobą można mu pomóc rozszerzyć horyzonty i podciągnąć trochę IQ, a wtedy nawet to kiszenie ogórków się zrobi ciekawsze, jak będą dyskutować o sztuce.
A na koniec przypominamy wciąż aktualny post Ciemne miejsce.
Też nie lubię szufladkowania i reklamę T-Mobile uważam za obraźliwą.
OdpowiedzUsuńPolacy niestety nie mają dobrej opinii w świecie... właśnie sam generalizuję, prawda?
Chodzi o to, że w świecie nawet jeśli tych uczciwych Polaków by było więcej, ludzie zawsze będą skupiać się na negatywnych opiniach.
Dlaczego wymyślają tak durne reklamy?
Podobno czym bardziej głupia i śmieszna tym bardziej skutecznie przyciągnie klienta.
Niestety to prawda:(((
UsuńCo jest prawdą?
UsuńTo dość filozoficzne pytanie. W tym konkretnym przypadku chodziło nam o to, że we współczesnym świecie chętniej skupiamy się na negatywnych opiniach oraz to, że im głupsza reklama (i częściej publikowana), tym większą furorę robi.
Usuń:)
OdpowiedzUsuńNa reklamę trzeba mieć odpowiedni pomysł, aby była ona skuteczna i aby zwracała jak największą uwagę. Trzeba się w takim przypadku wykazać dużą kreatywnością i zaangażowaniem w cały projekt reklamy. Wtedy można za pomocą reklamy osiągnąć sukces.
OdpowiedzUsuń